Навыков и умений
-
Четко сформулируйте задачу письменного контроля, отберите необходимый материал и выберите форму контроля.
-
Вспомните некоторые методические рекомендации по проведению письменного контроля.
-
— Форма контроля должна быть адекватна задаче. Вы можете контролировать орфографические навыки учащихся (т.е. владение письменной формой слов и речевых образцов), знание учащимися семантики (т. е. значений слов и речевых образцов), умение учащихся правильно употреблять языковой материал, умение учащихся выражать свои мысли в письменной форме и т. д. Если вы собираетесь проверить только орфографические навыки, вы можете предложить учащимся диктант изолированных слов, которые вы будете диктовать по-английски. Если вас интересует помимо формы и знание значения, вы можете предложить учащимся диктант-перевод изолированных слов. Можно также приготовить несколько вариантов слов на карточках. Если вы контролируете умение учащихся употреблять языковой материал, вы можете выбрать ряд заданий, в
-
том числе и перевод с русского языка на английский. Здесь также может быть или общий вариант для всей группы (можно написать его на доске) или несколько вариантов, приготовленных на карточках (в этом случае полезно учитывать индивидуальные особенности учащихся вашей группы и составлять задания разной трудности). Если вы проверяете умение учащихся выражать свои мысли на английском языке, вы можете предложить им, например, письменное изложение услышанного, увиденного или прочитанного; описание картинки, ситуации и т. д.; краткую аннотацию прочитанного текста; сочинение по просмотренному диафильму, кинофрагменту, кинофильму; сочинение на заданную тему и т.д.
-
— Для того чтобы контроль был эффективным, выбирайте форму, наиболее соответствующую задаче и наиболее экономную по времени.
-
3. Составьте и запишите полный текст контрольной работы или
-
заданий к ней.
-
4. Составьте и запишите подробный план-конспект микроурока. Помните, что вам нужно предусмотреть время, необходимое на пра вильное оформление работы (написание числа, заданий, фамилии и т. д.) и на самопроверку.
-
РЕКОМЕНДАЦИИ ПО ПРОВЕДЕНИЮ МИКРОУРОКОВ С ПРИМЕНЕНИЕМ ЭПИ- И ДИАФИЛЬМОВ
-
Сформулируйте задачи (общеобразовательные, воспитательные, развивающие, практические) вашего микроурока. Например, практическими задачами могут быть: развитие умений употреблять пройденные речевые образцы и лексику в новых ситуациях; развитие неподготовленной речи; развитие умений аудирования и т. д.
-
Выберите соответствующий задаче микроурока эпи- или диафильм. Внимательно просмотрите его. Выясните, есть ли к нему звуковое сопровождение. Если есть, прослушайте его внимательно, если нет, составьте свой текст. Определите, есть ли необходимость давать вашим учащимся новые слова, без которых вы не сможете работать с фильмом. (Помните, что число новых слов должно быть минимальным: 2—3.)
-
Вспомните известные вам приемы работы с эпи- и диафильмами. (Не забудьте, что работать можно как с включенным, так и выключенным проектором).
-
— Вопросы: диктора к группе; преподавателя к ученику; учащихся друг к другу; группы к ученику; ученика к группе. Вопросы могут быть по отдельным кадрам, по серии кадров, по фильму в целом, по
-
348
-
349
-
отдельным проблемам, затронутым в фильме, по проблемам, смежным с затронутыми в фильме.
-
Беседа: преподавателя с группой; между учащимися.
-
Диалоги: по отдельным проблемам; по всему фильму.
-
Инсценирование: отдельных кадров; группы кадров; всего фильма.
-
Описание: кадра; группы кадров.
-
Комментирование: кадров; фильма в целом.
-
Рассказ по фильму в целом: полное содержание фильма; краткое содержание; придумывание другого конца в связи с увиденным в фильме.
-
4. Составьте и запишите подробный план-конспект микроурока. Ваш микроурок может включать следующие этапы: начало урока (оргмомент); речевую зарядку; работу с новыми словами; работу над фильмом (приемы работы с включенным и выключенным проектором); свободную беседу в связи с увиденным или косвенно связанным с тематикой фильма; конец урока.
-
СХЕМА ПРОВЕДЕНИЯ АНАЛИЗА УРОКА
-
При анализе урока вычлените и охарактеризуйте:
-
Обучающий эффект урока. Соответствие характера упражнений формируемой деятельности. Качество и количество упражнений, их разнообразие и последовательность. Использование различных средств наглядности.
-
Темп микроурока. Чувство времени (в проведении всего микроурока, при проведении отдельных упражнений, паузы и т.д.).
-
Поведение учителя.
-
Речь (правильность, эмоциональность, лаконичность и доступность формулировок заданий и т. д.).
-
Охват класса (все ли учащиеся равномерно принимали участие во всех видах работы).
-
Умение пользоваться доской, средствами наглядности и т. д.
-
Работа над ошибками: умение услышать (и увидеть) все ошибки, фиксировать и классифицировать их; характер исправления ошибок — обучающий или необучающий и т. д.
- В.Д. Аракин, и.А. Новикова, г.В. Аксенова-Пашковская, с.Н. Бронникова, ю.Ф. Гурьева, е.М. Днанова, л.Т. Костина, и.Н. Верещагина, м.С. Страшникова, си. Петрушин
- Isbn 5-691-00978-8 (в пер.).
- Isbn 5-691-00978-8 (в пер.)
- Предисловие
- Essential course
- Text From doctor in the house
- Commentary
- Speech patterns
- Phrases and Word Combinations
- Essential vocabulary
- Summary
- 2 Textual connectors and sequence markers
- Vocabulary exercises
- Thematic vocabulary
- Higher Education
- Text From to kill a mockingbird
- By Harper Lee
- Commentary
- Commentary
- Speech patterns
- Phrases and Word Combinations
- Essential vocabulary
- To betray smb' trust, win smb's trust
- Reading comprehension exercises
- Notes on style
- Syntactical stylistic devices
- Lexical stylistic devices
- Assignments to the analysis of style
- Vocabulary exercises
- Getting to grips with phrasal verbs
- Conversation and discussion courts and trials thematic vocabulary
- Crime and Punishment
- B) Use the material of the text and the thematic vocabulary in answering the following questions:
- 7. Juvenile delinquency is an issue about which people all over the world are concerned.
- A) Read the extracts given below which present information on the gravity of the problem:
- 11. Get ready to act out a scene from the film Witness For The Prosecution
- Characters
- Scene One
- Commentary
- Speech patterns
- Phrases and Word Combinations
- Essential vocabulary
- Paraphrase the following sentences using the phrases and word combinations:
- Make up and practise a dialogue using the phrases and word combinations.
- 12. Translate the following sentences into English using the phrases and word combinations:
- Notes on style
- Vocabulary exercises
- 5. Review the essential vocabulary and translate the following sentences into English:
- Getting to grips with phrasal verbs
- 1. Read the page from a dictionary and translate the sentences into Russian.
- 2. Complete the sentences below with a suitable phrasal verb:
- Conversation and discussion books and reading thematic vocabulary
- Graham Greene: 1904-1991
- Britain's favourite books: the top 100
- Unit four
- Text From ragtime1
- By e. L. Doctorow
- Commentary
- Speech patterns
- Phrases and Word Combinations
- Essential vocabulary
- Reading comprehension exercises
- Vocabulary exercises
- 4. Paraphrase the following sentences using the essential vocabulary:
- 5. Use the essential vocabulary in answering the following questions:
- 6. Choose the right word ("to ignore", "to neglect" or their derivatives).
- 7. Fill in the blanks with postlogues:
- Make up short situations or a story using the essential vocabulary.
- Translate the following sentences into English:
- 2. Complete the sentences below with a suitable phrasal verb.
- 3. Replace the words in italics with the most suitable phrasal verbs from the dictionary entry.
- 4. Translate the sentences from Russian into English.
- Conversation and discussion
- Man and music
- Thematic vocabulary
- Understanding Music
- B) Find in the text the facts the author gives to illustrate the following:
- C) Summarize the text in five paragraphs specifying the development of 1) op era, 2) operetta and musicals, 3) instrumental music, 4) jazz and 5) rock.
- 2. Use the thematic vocabulary in answering the following questions:'
- 3. Below are opinions on the development of music.
- A) Spend a few minutes individually thinking of further arguments you will use to back up one of the opinions:
- 4. Group work. Split into buzz groups of 3—4 students each. Discuss the following, using the expressions of agreement or disagreement.
- Afro-American Music
- The Proms: a Living Tradition
- Unit five
- The lumber-room
- By h. Munro
- Speech patterns
- Phrases and Word Combinations
- Essential vocabulary
- Reading comprehension exercises
- Notes on style
- Vocabulary exercises
- The Difficult Child
- The Bell Family Charter
- 2) Phrases worded in a straightforward way and those worded in a less categorical, polite way.
- B) Be ready to act out the dialogue in class.
- 11. Below are some quotations dealing with family life and children. Illustrate them with a short story.
- Unit six
- Growing up with the media
- By p. G. Aldrich
- Speech patterns
- Phrases and Word Combinations
- Essential vocabulary
- Reading comprehension exercises
- Notes on style
- Vocabulary exercises
- Getting to grips with phrasal verbs
- 2. Complete the sentences below with a suitable phrasal verb.
- 3. Replace the words in italics with the most suitable phrasal verbs from the dictionary entry.
- 4. Translate into English using phrasal verbs.
- Conversation and discussion
- Television
- Thematic vocabulary
- A National Disease?
- The Story So Far
- A) Find the English equivalents for the following:
- B) Answer the following questions:
- 4. Read the following and extract the necessary information.
- Internet
- Television Questionnaire
- Unit seven
- From the time of my ufe
- Commentary
- Speech patterns
- Phrases and Word Combinations
- Essential vocabulary
- 4. Read the passage beginning with "After the war I found..." up to "... Where their knowledge of the outside world is invaluable" and pay attention to tones, weak forms and rhythm.
- 5. Complete the following sentences:
- Make up five sentences on each pattern.
- Pair work. Make up and act out a dialoue using the speech patterns.
- Translate the following sentences into English:
- Notes on style
- Vocabulary exercises
- 4. A) Give the Russian equivalents for:
- B) Fill in the blanks with the verb "to make" with a preposition:
- 5. Paraphrase the following sentences using the essential vocabulary.
- 6. Use the essential vocabulary in answering the following questions. Give full answers repeating the wording of the questions.
- Make up and practise short dialogues or stories using the essential vocabulary.
- Review the essential vocabulary and translate the following sentences into English:
- Conversation and discussion
- Customs and holidays
- Thematic vocabulary
- The Field of Folklore
- Issues for Discussion
- Unit eight
- From thursday eveninc
- By Ch. Morley
- Speech patterns
- Phrases and Word Combinations
- Essential vocabulary
- Reading comprehension exercises
- Notes on style
- Vocabulary exercises
- Getting to grips with phrasal verbs
- Conversation and discussion
- Family life
- Thematic vocabulary
- The Politics of Housework
- Appendix
- Unit one
- Organization and structure of the system of education in the usa
- British and american universities
- Unit two
- The us Court System
- Unit three
- Guide to Literary Analysis. Evaluating a Story
- Analyzing the Author's Style
- (Continued)
- Unit six
- Major British and American Broadcasting Companies, Networks, News Agencies
- International Federation of Journalists declaration of principles on the conduct of journalists
- Additional exercises1
- Composition subjects
- Respond to the following situations either in a short story, using a dialogue and a description, or in an essay form.
- Conversational expressions (Units one - eight)
- Unit one
- Persuasion
- Persuasion
- Some means that can be useful in persuading others
- Attack and response
- Response
- Unit three
- Unit four
- Agreement and disagreement
- Expressions showing criticism and virtues
- Unit five
- Reacting to opinion
- Giving clarification
- Unit seven
- Correcting people
- Unit eight
- Role playing
- Giving advice
- I would advise you to do...
- What you must decide
- Role cards
- Possible follow-ups
- Discussing a textbook
- Situation
- Cast list
- What you must decide
- Possible follow-ups
- Television
- Situation
- Cast list
- What you must decide
- Possible follow-ups
- The investigation
- Situation
- Cast list
- What you must decide (after the role play)
- Role cards
- Possible follow-ups
- An incident at school Situation
- Cast list
- What you must decide
- Role cards
- Possible follow-ups
- Nick's birthday
- Situation
- Cast list
- What you must decide
- Role cards
- Possible follow-ups
- Students' wedding Situation
- Cast list
- What you must decide
- Role cards
- Possible follow-ups
- Методические рекомендации студентам, готовящимся к проведению микроуроков
- Рекомендации по проведению микроуроков по работе с речевыми образцами
- Тренировочные упражнения
- Упражнения на применение изученных речевых образцов
- Рекомендации по проведению микроуроков по работе с текстом
- Рекомендации по проведению микроуроков по работе с лексикой
- Рекомендации по проведению микроуроков по работе над экспрессивной речью
- Рекомендации по проведению микроуроков по работе с аудиотекстом
- Рекомендации по проведению микроуроков
- По работе над фонетической стороной
- Устной речи и чтения
- Рекомендации по проведению микроуроков
- По письменному контролю выработанных
- Навыков и умений
- Appendix
- 119571, Москва, просп. Вернадского, 88,